Pim Thiemens 
(1958)

De bovenvermelde bands worden gedomineerd door het gitaargeluid van Pim. 
Dat is niet zo verwonderlijk omdat de "gitaaropvoeding" gevormd is door muziek
die grote broer Hans destijds mee naar huis bracht van Jimi Hendrix, Cream & Robin Trower. Later kwam daar nog King Crimson bij. Invloedrijk was vooral die periode (1981-1984) met de albums Discipline, Beat & Three Of A Perfect Pair (Bruford, Levin, Belew & Fripp).

Met een klein beetje spijt nooit drummer te zijn geworden speelt percussie en ritme toch altijd samen met de gitaar een grote rol in de composities van Pim. Dat begon al vroeg in de jaren '60 als groot bewonderaar van Ginger Baker (drummer van Cream) met talloze drumsolo's van Pim, opgenomen op de bandrecorder en gespeeld op de deksel van de typmachine, ijzeren trommeltje met knikkers (klonk als een snare!) en de accordeonkist als floortom of bassdrum. 
Pas later ontwikkelde het gitaarwerk zich meer. Zeker toen in 1974 en 1976 de Strats werden gekocht door financiële hulp van oma en tante!
Naast de muzikale behoefte om in een band te spelen en op te treden, heeft het verlangen om iets mooi en goed te registreren en op te nemen altijd bij Pim een grote rol gespeeld. Eerst kwam dat tot uiting bij de ontdekking van de sound-on-sound mogelijkheden bij een gewoon 2-sporentapedeck. Het probleem om op deze manier percussie of drums goed op te kunnen nemen werd opgelost met de net in die tijd in de handel  uitgekomen LP's van DRUMDROPS. Dit waren LP's met enkel door een studiodrummer ingedrumde songs. Samen met ' the Voice ' Charles Hunfeld heeft Pim toen twee cassettes gemaakt getiteld
FEAR NO EVIL & WEDGED-IN-BETWEEN

De grote doorbraak wat componeren betreft kwam begin jaren '90 dan ook met de aanschaf van een drum/bascomputer. Doordat nu zowel de bas-, drum- en gitaarpartij gecreëerd konden worden was er voor het eerst  sprake van nummers die niet door de band tot een geheel samengevoegd werden, maar door Pim alleen werden bedacht.
In deze periode raakte Phylice Ghetta op zijn eind en werd de elektrische gitaar voor een lange tijd aan de kant gezet en vervangen door een klassiek, akoestische Hopf-gitaar. Beinvloed door ECM gitarist Ralph Towner maakte Pim opnamen op een 4-sporen recorder wat resulteerde in DUSK TO DAWN en later door medewerking van Hans & Henk

(
zie FEW MORE LICKS) in COLOURS AT DAYBREAK

Andere projecten zijn BITS TO PIECES, een instrumentale gitaar-cd met rock & fusion invloeden en was de voorloper voor het repertoire van OFFSCREEN (
zie OFFSCREEN)

Na een intensieve periode van bijna twee jaar met het trio THREE OF A KIND (
zie THREE OF A KIND), waarin Pim nauwelijks toe kwam aan het schrijven van eigen materiaal, besloot Pim o.a. om die reden te stoppen met de blues-rockband.
Ondertussen werd BITS TO PIECES geremasterd, muziek geschreven voor de TV-documentaire PEARL (Amerikaanse kunstenares, woonachtig in
A' dam) En werd er nog één laatste blues-rock CD gemaakt om de THREE OF A KIND-periode af te sluiten (luister traxx BLOOOZ TOO)

Toch bleef de behoefte om op te treden. Naast het studio werk zowel met W2WARTHOG als onder de eigen naam, speelde Pim als sologitarist en zanger in de blues-rockband COLOURIZE. En daarna tot aan zijn overlijden in 2014 met heel veel plezier in de band ROBIN & THE BAD MEN

 







 

 

 

 

 



traxx
>>

 


<< terug

You can order cd's at: tiemwerk1@caiway.nl
or

06 - 290 60 600

<< terug

warthog productions 2009