Recensie iOPages (april 2017)

 


W2WARTHOG
Phacochoerus Africanus
(WARTHOG PRODUCTIONS)
#kingcrimson #chapmanstick

Phacochoerus Africanus vormt samen met What's Left? en Ain't Right! de W2Warthog-trilogie.
De gebroeders Pim en Hans Thiemens hadden al enige jaren plannen voor dit afsluitende album, maar door het plotselinge overlijden van eerstgenoemde veranderden deze voornemens drastisch.
Het oorspronkelijke idee om de vier behoorlijk van elkaar afwijkende versies van het lijflied Warthog als ruim twintig minuten durende suite te presenteren bleef echter gehandhaafd.
Dit tot titelnummer gepromoveerde stuk (met als subtitel The Philosophy) toont de grote invloed die King Crimsons Discipline-periode op de muzikanten heeft gehad. De eigenwijze gitaarweefsels, grommende Chapman Stick-accenten en karakteristieke, Adrian Belew-achtige zangpartijen worden daarbij zodanig gebracht dat er wel degelijk een eigen geluid ontstaat.
Een andere geplande compositie is het instrumentale, met een bluesy, Gilmoureske gitaarsolo opgesierde Floating.
Bassist Hans Thiemens wilde deze periode waardig afsluiten door onafgemaakte ideeën, onvolledige opnames en onder het stof geraakte nummers te completeren. Zo is daar het prachtige, met Mellotron-klanken verrijkte (Remnants) Of A Lifetime. Het is een van de songs waarin de intrigerende, onderkoelde en aan Petra Lugtenburg (Cloud Nine) herinnerende zang van Françoise Vaal floreert. Ze geeft ook de vocale bonustrackversie van het genoemde Floating een geheel eigen draai.
Een ander kenmerk van deze eigengereide formatie, de op artistieke New Wave-bands als XTC, Television en Tuxedomoon gebaseerde gitaarpatronen en duistere attitude, komt onder meer in het op trompettist Jon Hassell geïnspireerde Just Me! tot uiting.
Tenslotte wordt heel persoonlijk afscheid genomen. Eerst ludiek, in het gezamenlijk onder de douche gezongen W2Warthog Shower Theme. Vervolgens indrukwekkend met Hog's Requiem, waarin Latijnse gebeden en een stukje akoestisch gitaarspel van Pims Cédez Le Passage samenvloeien met een melancholieke contrabas. En ten slotte met het korte, door Pim gespeelde en treffend getitelde Lullaby.
In zijn voorwoord spreekt Hans de hoop uit dat hun muziek "net als voorheen een gevarieerde, tot nadenken stemmende, soms pesterige en vooral onevenwichtige indruk zal maken". Dat is beslist geen ijdele hoop: Phacochoerus Africanus is een zowel indrukwekkend als meeslepend slotakkoord.

René Yedema




<< terug